Rottasota on julistettu

Julkaistu

Tarjouspyynnöt torjuntayrityksille on tehty, syksyllä alkaa torjuntatyöt halukkaiden osalta.

Miksi rotat pyörivät alueellamme?

Syitä on monia. Runsaat kaivuu- ja rakennustyöt, joita tekevät niin kaupunki kuin kiinteistöjen omistajatkin, ajavat rotat liikkeelle pesäkoloistaan – yleensä tosin vain yhden kilometrin päähän. Ongelma siis vain siirtyy.
Muita syitä ovat mm. asumattomat ja huonokuntoiset talot, avokompostit, roskaaminen, lintujen ruokinta sekä maassa mätänevät omenat ja marjat.

Mitä rotta syö?

Rotat ovat kaikkiruokaisia. Ne syövät luonnossa sekä kasvi- että eläinruokaa: lihaa, viljaa, siemeniä, toukkia, lintujen munia jne. Myös ulosteet kelpaavat rottien ravinnoksi. Eli aina, kun koirankakkapussi ei mahdu roskikseen ja se jätetään tai se putoaa maahan, on se potentiaalista ravintoa rotalle. Myös viemäriin kaadetut ruuantähteet uivat suoraan rotan suuhun.

Rotat tekevät tuhoja!

Rotta puree rikki betonia ja muovia, jopa metallia. Sähköjohtoja – joihin se jostain syystä on erityisen ”heikkona” – järsiessään rotta aiheuttaa oikosulku- ja siten tulipaloriskin. Sähköautotkaan eivät ole rotilta turvassa.

Vesiputkia pureskellessaan rotta voi aiheuttaa vesivahingon, mikä ei tosin rottaa haittaa: se kun pystyy uimaan 16 tuntia yhtä soittoa ja pidättämään hengitystään jopa kolmen minuutin ajan. Viemäri on rotan koti.

Mikäli rotta pääsee sisätiloihin, on kyseessä jo vakava asia, sillä rotat levittävät erilaisia tauteja, kuten Salmonellaa. Viimeistään tässä vaiheessa on ehdottomasti toimittava!

Muista, että rottien ilmaantuminen asuntoon tarkoittaa, että rakenteissa on vapaita kulkuaukkoja. Ne on syytä etsiä ja tilkitä joko itse tai ammattilaisen toimesta.

Onko tontillasi tai talossasi rottia?

Rotan läsnäolon tunnistaa mm. tummanruskeasta ulosteesta, pesään johtavista koloista ja jyrsimisjäljistä. Myös nurmikolla olevat kolot ja reiät voivat olla merkkejä rotista tontilla ja/tai talossa.

Ennaltaehkäisy on tärkein!!!

• Poimi maahan pudonneet omenat ja marjat päivittäin. Tässä kannattaa auttaa naapureita, varsinkin iäkkäämpiä, jotka eivät enää itse jaksa tai pysty.
  • Kompostorien pitäisi lainkin mukaan olla tiiviitä, mutta nekin kannattaa tarkastaa säännöllisesti, sillä rotan tiedetään syöneen itsensä niidenkin läpi.
  • Lopeta lintujen ruokinta pihallasi. Siivoa maahan pudonneet siemenet ja murut.
  • Huolehdi, että jäteastian kansi menee aina kiinni – jo pienikin rako mahdollistaa rotan pääsemisen roskien kimppuun.

Torjuntatavat

Rottien torjunta on aikaa vievää hommaa: ei onnistu päivissä eikä viikoissa – puhutaan kuukausista. Rotta ei säntää suinpäin reitilleen tulleeseen syöttiin kuten hiiri, eikä varsinkaan, jos huomaa lajitoverinsa kuolleen siihen. Rotta on arka ja varovainen.

Lainsäädäntö ohjaa myrkkyjen käyttöön, joista EU tosin haluaa kieltää tehokkaimman. Myrkkyjen teho on myös heikentynyt.

Kuluttajilla ei ole enää mahdollisuutta myrkyttää rottia. Hiirille tarkoitettu myrkky ei tapa rottia. Tehokkain tapa on kääntyä ammattilaisen puoleen.

Milloin torjuntatoimiin?

Syksy on oiva ajankohta, koska rotat pyrkivät sisälle ilmojen viilentyessä.

Tule mukaan kimppatarjouspyyntöön

Yhdistys piti toukokuussa yhdessä Itäharjun omakotiyhdistys ry:n kanssa infotilaisuuden T-talossa. Sen päätteeksi päätettiin kerätä lista torjuntaa haluavista jäsenistä.

Tarjouspyynnöt useille eri torjuntayrityksille lähti heinäkuun puolessa välissä. Tarjoukset menevät kummankin yhdistyksen puheenjohtajien sähköposteihin.

Ilmoittaudu listalle. https://bit.ly/rottasotaa